Polish PL English EN Russian RU

Rola czujników w automatycznych myjniach samochodowych – dzisiaj i jutro.

Producenci myjni automatycznych wykorzystują dane z różnego rodzaju czujników, aby zapewnić bardziej spersonalizowane i bezpieczniejsze mycie samochodów.

Czujniki nie są nowością w branży myjni samochodowych; są używane od dziesięcioleci do kontrolowania wszystkiego, od otwierania i zamykania bram hali myjni po rozpoczęcie procesu mycia. Jednak dzisiejsze czujniki fotoelektryczne i ultradźwiękowe, w połączeniu z zaawansowanym oprogramowaniem sterującym, które analizuje zebrane dane, robią znacznie więcej. Szczegółowe informacje o pojeździe dostarczane przez czujniki mogą zapewnić bardziej spersonalizowane mycie.

Na przykład czujniki ultradźwiękowe, zamontowane z boku lub na górze stanowiska myjni samochodowej, emitują fale dźwiękowe, które uderzają w pojazd i są odbijane z powrotem do czujnika. System sterowania myjnią wykorzystuje te dane do określenia szerokości pojazdu i jego pozycji na stanowisku, a następnie automatycznie dostosowuje położenie dysz  natryskowych i szczotek do mycia pojazdu.

Jeszcze bardziej zaawansowana jest technologia „kurtyny świetlnej”, która przy pomocy  kilkudziesięciu czujników fotoelektrycznych umieszczonych na bokach myjni tworzy szczegółowy profil pojazdu. Czujniki emitują wiązki podczerwieni, a na podstawie tego, które z nich są przesłaniane przez pojazd, oprogramowanie może skonstruować jego profil.

Połączenie danych z czujników ultradźwiękowych i fotoelektrycznych pozwala na stworzenie trójwymiarowego obrazu pojazdu. Obraz ten obejmuje wszelkiego rodzaju elementy, również o  małych kształtach i rozmiarach jak np. owiewki i spojlery. Pokazuje, gdzie znajdują się opony i koła, jak wysoko pojazd jest nad ziemią, czyli wszelkiego rodzaju szczegóły, dzięki czemu znamy rzeczywisty kształt i rozmiar samochodu, co umożliwia jego precyzyjne mycie.

Czujniki sprawiają również, że myjnia samochodowa jest bardziej inteligentna. Dzięki nim może dokładnie określić, gdzie znajduje się pojazd i do tego dostosować pracę szczotek, nakładanie środków chemicznych czy suszenie.
Bez względu na rozmiar pojazdu technologia kurtyny świetlnej zapewnia bardziej oszczędne  rozwiązanie, ponieważ myjnia samochodowa nakłada chemikalia i wodę bardziej precyzyjnie w zależności od rozmiaru, kształtu i konfiguracji samochodu.

Przyszłość myjni samochodowych to integracja czujników ze sztuczną inteligencją i zaawansowaną robotyką. Pojawiają się koncepcje stworzenia autonomicznych robotów do mycia samochodów, sterowanych przez sztuczną inteligencję. Roboty te, wyposażone w technologie wizyjne i czujniki 3D, będą mogły dostosować się do każdego pojazdu i z każdym myciem stawać się inteligentniejsze.

Dane zbierane przez technologię wizyjną i czujniki systemu obejmują poziom i rodzaj zabrudzenia,  lokalizację zabrudzenia, moment, w którym powierzchnia jest czysta, a także poziom zużycia części, takich jak guma opony, wiek i stan pojazdu, kolor itp. Gdy roboty ustalą dokładną geometrię pojazdu i zidentyfikują najbardziej i najmniej zabrudzone obszary, system dostosuje mycie do specyficznych cech każdego samochodu. Specjalnie zaprojektowane ramiona robota,  będą obsługiwać szczotki lub dysze wysokociśnieniowe, docierając do trudno dostępnych miejsc w pojeździe.

Technologia czujników będzie nadal ewoluować, a innowatorzy będą szukać sposobów na jej wykorzystanie w branży myjni samochodowych. Jednym z potencjalnych kierunków jest wykorzystanie sieci neuronowych do przekształcania standardowych kamer wideo w precyzyjne czujniki. Oprócz innych możliwości system ten zapewnia rozpoznawanie obiektów i ich wyglądu, co można wykorzystać do konturowania profili pojazdów. Może to pomóc wyeliminować potencjalne problemy, takie jak otwarte okno w pojeździe na stanowisku myjni. Ponieważ system może również śledzić obiekty w czasie rzeczywistym, może być również w stanie wykryć potencjalne kolizje pojazdów w myjni tunelowej, gdzie w jednym czasie na transporterze może znajdować się kilka samochodów.

Kolejnym przykładem rozwiązania minimalizującym ryzyko kolizji w tunelach myjni samochodowych jest wykorzystanie czujników termowizyjnych.  Używane w połączeniu ze sztuczną inteligencją, mogą zostać wyszkolone do identyfikowania obiektów emitujących ciepło i obliczania ich położenia względem siebie.

Technologia czujników rewolucjonizuje branżę myjni samochodowych, wprowadzając spersonalizowane i bardziej efektywne mycie pojazdów. Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom czujników i oprogramowania, producenci myjni mogą zapewnić klientom najwyższą jakość usług, jednocześnie minimalizując zużycie zasobów i zwiększając bezpieczeństwo zarówno pojazdów, jak i ludzi.

3 4 5 6

Sultof AmTrak w Szczecinie

Z radością udostępniamy publikację na temat naszej realizacji dla PKP Intercity w Szczecinie. Na potrzeby obsługi pociągów zamontowaliśmy trzy samojezdne portale myjące, system osuszania oraz system recyklingu wody. Więcej informacje na stronie:

SUPER PROMOCJA NA URZĄDZENIA SAMOOBSŁUGOWE!!!

Tylko do końca roku oferujemy 10% upust na wybrane modele odkurzaczy samoobsługowych oraz urządzeń COMBO (odkurzacz + kompresor). Zapraszamy do kontaktu z naszym działem handlowym, w celu zapoznania się ze szczegółami oferty. Cennik:

Nowa MYJNIA AUTOBUSOWA w MPK Łódź Nowe Sady

Trwają prace w ramach kolejnej dużej realizacji SULTOF w województwie łódzkim — instalujemy dwie myjnie dwuportalowe SULTOF YUNAK TANDEM do mycia autobusów komunikacji miejskiej. Po zakończeniu prac na jednym torze, przenosimy się